A hobbitról, avagy egy ember kalandjai Középföldén

J. R. R. Tolkien: A hobbit

Hát hiszen ez éppoly jól tudja, mi van a spájzomban, akárcsak én”- gondolta Zsákos úr, aki határozottan megzavarodott, és azon kezdett tűnődni, vajon valami hitvány kaland nem egyenesen a házában kereste-e fel őt.”




Imádom a világot, amit Tolkien teremtett, mégis nehéz értékelést írnom a könyvről. Sok tekintetben más, mint a többi könyv, amit olvastam. Például azon kivételek közé tartozik, amikor a filmet előbb láttam, minthogy a könyvet kézbe vettem volna. Ilyen a Gyűrűk Ura is, bár abból még a könyvet nem olvastam, csak nagyon erős tervben van. Pont ezért A hobbitnak köszönhetően felülértékeltem a könyvek és a filmadaptációjuk viszonyát. Az a típus vagyok, aki nagyon nehezen tud elvonatkoztatni a könyvtől a film nézése közben, különösen ha élveztem azt. Ez lett az első kivétel.
Történt ugyanis, hogy mindkettőt nagyon megszerettem. El tudtam vonatkoztatni a filmtől olvasás közben, és alig vártam, hogy még több információt szívjak magamba a világból. A film egy vizuális kiegészítő lett a könyvek mellé.
Miért jók a filmek? Azért mert képesek arra, hogy valakit, aki nem is biztos, hogy magától ebbe a világba keveredett volna, berántsanak. Érdekes volt a könyv, de nem vagyok 100%-ig biztos benne, hogy ennyire szerettem volna, ha nem rajonganék a filmekért. Mert lehet, hogy szentségtörésnek hangzik, de rajonghat valaki Középföldéért úgy, hogy nem olvasta a könyveket.
A hobbit hangulata kicsit „gyerekes", de tele van izgalmas jelenetekkel, jellemfejlődéssel, és tanulsággal. Ha megnézzük a filmeket, ugyanezekre bukkanhatunk, csak egy kicsit átalakított formában. És azt hiszem ez a lényege ennek, hogy a történet milyen érzéseket, tanulságokat tartogat mások számára. Sokszor megláthatjuk, hogy más olvasónak milyen üzenet jött le a könyvből, hisz nem mindig szűrjük le mi sem ugyanazt, miután elolvastunk valamit. Nem az számít, hogy mennyi mindent változtattak, hanem, hogy az érzés megmaradjon. Személyes véleményem szerint sértetlen maradt a filmekkel.
Az ember úgy megy moziba, ha nagyon szeret egy könyvet, hogy láthatja kedvenc jeleneteit, szereplőit megelevenedni. Sok esetben ez teljesen más lesz az elvárttól, hisz a kedvenc jeleneted lehet, hogy a történet szempontjából mások számára teljesen irreleváns, a kedvenc szereplőd meg csak szerinted nézett úgy ki. Engem is mindig meglep, amikor ugyanazt a filmet nézem valakivel, vagy a könyvet olvasom, és teljesen máshogy gondolkodnak dolgokról.
Én úgy érzem ebben az esetben jó munkát végeztek. A zene hihetetlen jó, és nagyon illik a könyv hangulatához, és nekem legalábbis segít megszabadulni a mi világunktól, és átkerülni valahova teljesen máshova.
Az első film után sokan mondták, hogy mennyire gyerekes volt a film a Gyűrűk Urához képest. Olvasva a könyvet viszont úgy érzem, hogy tökéletesen eltalálták a hangulatot. A filmek haladásával kicsit sötétedik az egész, de szerintem a könyv maradt egy szinten.
Értékelés: 



Persze több kisebb-nagyobb változás történt azért a könyvekhez képest. A fontosabbak változtatások, amik megragadták a figyelmemet például:




Spoilert tartalmaz mindkettővel kapcsolatban!

Radagast, aki a könyvben igazából nem kap szerepet, de szerintem egy kis pluszt tudott adni a filmekhez, és érdekes volt.
A könyvbeli egyik kedvenc jelenetem, amikor megérkeznek Beorn házához. Kicsit sajnálom, hogy ebben a formában kimaradt a filmből, de kicsit időhúzó lett volna.
Bard kicsit több szerepett kapott a filmekben, de a komorsága azért megmaradt.
Az egyetlen változás, amit nem értek, és nem is értek egyet vele: Tauriel és Kili szerelme. Az az egész szál nekem nem hiányzott volna. Igazából Legolas sem volt a könyvben, de nem sok vizet zavart szerintem itt sem.
Thorin személye kapott egy kis átalakítást. Kicsit sötétebb lett a személyisége a filmben, mint ahogy amúgy az egész filmnek lett egy kicsit sötétebb hangulata helyenként. Thorin, Fili és Kili halála elég akciódús lett, kicsit hollywoodi. Nekem tetszett a könyvbeli jelenet, amelyben Bilbóval el tudnak búcsúzni egymástól, és megtalálja Thorin a békéjét.
Mégse bántam ezeket a változtatásokat, hiszen a lényeg megmaradt:
A hobbit egy mese Bilbó hőssé válásáról. Hiába volt szerencséje, meg segítsége is, Bilbó ki merte hozni magából, ami benne volt.
Mindenesetre hálás vagyok a filmeknek, különben nélkülük soha nem tévedtem volna ebbe a világba, hanem valószínűleg most is valamilyen bűntény után nyomoznék természetesen Poirot vagy Miss Marple mellett.

„Már nagyon más hobbit volt, mint az, aki zsebkendő nélkül rohant ki Zsáklakból valamikor.”


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Saját könyvtár a gépeden, avagy hogyan használjuk a Calibre programot?

Macskakaki, avagy a ronda, de finom süti

Madarat tolláról... 3